MSPO 2025 dobiegło końca, a zespół Łukasiewicz – GIT opuszcza Kielce z przekonaniem, że technologie rozwijane w naszych laboratoriach realnie kształtują bezpieczniejszy świat.
Łukasiewicz – GIT na MSPO 2025



Przez cztery dni nasze silniki, napędy i pancerze nanobainityczne nie były tylko eksponatami. Stały się punktem wyjścia do rozmów o współpracy, formą łączenia nauki z przemysłem i przekształcania wiedzy w przewagę technologiczną.
Wyjątkowym momentem była wizyta Marcina Kulaska – Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz innych znakomitych gości ze świata nauki, przemysłu i polityki w tym prof. dr hab. inż. Marka Gzika, Wiceministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Joannę Kluzik-Rostkowską, Posłankę na Sejm, oraz prof. dr hab. inż. Jerzego Małachowskiego, Dyrektora NCBR.






Partnerstwo strategiczne
Podczas MSPO podpisano umowę o partnerstwie strategicznym pomiędzy Siecią Badawczą Łukasiewicz a Polską Grupą Zbrojeniową S.A. Umowa zakłada intensyfikację współpracy w obszarze B+R i transfer nowoczesnych technologii do przemysłu obronnego.
Umowę podpisali
- Hubert Cichocki, Prezes Centrum Łukasiewicz
- Wiesław Skwarko, Wiceprezes Centrum Łukasiewicz
- Adam Leszkiewicz, Prezes Zarządu PGZ
- Jan J. Grabowski, Wiceprezes Zarządu PGZ
Nasze innowacje zaprezentowane na MSPO:
Silniki niskomagnetyczne do zastosowań specjalnych
Premiera podczas MSPO! Zaprezentowaliśmy nowe, elektryczne silniki niskomagnetyczne. Wszystkie zostały zaprojektowane dla krajowego sektora obronnego — w szczególności dla niszczycieli min i jednostek o wysokich wymaganiach stealth.
Cechy:
- Pole magnetyczne poniżej 30 nT / Magnetic field below 30 nT
- Odporność na udary do 30 g / Shock resistance up to 30 g
- Kompaktowa konstrukcja / Compact design





Ultralekkie silniki elektryczne LEMoK
Silniki dla najbardziej wymagających zastosowań – ultralekkiego lotnictwa, VTOL, E-mobility, napędów specjalnych i przemysłowych.
Oferta obejmuje:
- Silniki z magnesami trwałymi
- Silniki indukcyjne LEMoK IM
- Silniki reluktancyjne LEMoK REL
Wspólną cechą jest wysoki współczynnik gęstości mocy i sprawność.
Pancerz perforowany ze stali nanobainitycznej
Nowy pancerz add-on z dwóch perforowanych płyt (2 × 9 mm), skutecznie odchylający tor pocisku i fragmentujący jego rdzeń.
Parametry:
- Odporność: 7,62×51 AP (STANAG 4569 Level 3)
- Masa: 85–90 kg/m²
Lekka i wydajna ochrona balistyczna nowej generacji.
oraz
Silniki elektryczne z magnesami trwałymi
Silnik lotniczy do pompy paliwa MP-50S




