Konferencja Naukowo-Techniczna „Problemy Eksploatacji Maszyn i Napędów Elektrycznych” – PEMINE 2023

„Problemy Eksploatacji Maszyn i Napędów Elektrycznych” – PEMINE

31. Konferencja PEMINE

4-6 października 2023, Rytro

Specjaliści z branży maszyn i napędów elektrycznych spotkali się w małopolskim Rytrze na organizowanej przez Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny dorocznej konferencji „Problemy Eksploatacji Maszyn i Napędów Elektrycznych” – PEMINE.

Celem konferencji jest umożliwienie wymiany doświadczeń na temat eksploatacji maszyn elektrycznych, jak również zaprezentowania najnowszych wyników badań i wdrożeń prac badawczo-rozwojowych oraz naukowych z dziedziny napędu elektrycznego. Na konferencji omawiane są zagadnienia dotyczące silników elektrycznych, zespołów napędowych czy kompletnych aplikacji wykorzystujących napęd elektryczny.

„Problemy Eksploatacji Maszyn i Napędów Elektrycznych” – PEMINE
„Problemy Eksploatacji Maszyn i Napędów Elektrycznych” – PEMINE

Pierwszym akcentem konferencji była sesja dialogowa, w ramach której specjaliści z branży prezentowali wyniki swoich badań na specjalnie przygotowanych posterach. W dalszej części Dyrektor Łukasiewicz – Górnośląskiego Instytutu Technologicznego, prof. dr hab. inż. Adam Zieliński powitał uczestników i oficjalnie rozpoczął konferencję. Następnie zaprosił na scenę dr. inż. Stanisława Gawrona, któremu wręczył nominację na stanowisko dyrektora Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych Łukasiewicz – GIT. Za przygotowanie merytoryczne Konferencji PEMINE odpowiada Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych Łukasiewicz – GIT. Następnie głos zabrał Zastępca Dyrektora Łukasiewicz – GIT ds. Komercjalizacji i Sprzedaży, p. Michał Janasik, który wprowadził w tematykę konferencji i omówił kwestie organizacji tego wydarzenia. Główna część Konferencji, czyli sesja plenarna, rozpoczęła się w czwartek. Uczestnicy wysłuchali wystąpień powiązanych tematycznie w następujących blokach: transformatory, maszyny elektryczne z magnesami trwałymi, elektromobilność oraz maszyny indukcyjne i spawalnictwo. Łącznie przygotowano 41 prezentacji, zarówno w formie wystąpień, jak i posterów.

  1. Line Start Permanent Magnet Synchronous Motor rotor designing methodology – Maciej Gwoździewicz (Politechnika Wrocławska)
  2.  System napędowy z ładowarką pokładową dla e-commerce – Artur Moradewicz (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki)
  3. Nowoczesny system energoelektroniczny dla SMR – Przemysław Szostak, Artur Moradewicz (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki)
  4. Parametrization of the thermal model of induction motor with outer rotor – Tomasz Wolnik (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  5. Trójstojanowy tarczowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi – Jan Kanuch (Technical University of Kosice)
  6. Weryfikacja wyników badań wyładowań niezupełnych metodą emisji akustycznej w transformatorach energetycznych – Jerzy Buchacz, Marcin Wawrzynosek (Energopomiar – Elektryka Sp. z o.o. Gliwice)
  7. Praca i sterowanie stacji prób wysokonapięciowych silników elektrycznych – Tomasz Drabek, Paweł Dybowski (AGH Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie), Paweł Mularz, Sebastian Wilczyński (Elsta Sp. z o.o. Wieliczka)
  8. Bezszczotkowy silnik prądu stałego z rdzeniem wykonanym z materiału amorficznego i nanokrystalicznego – Marek Hreczka, Aleksandra Kolano-Burian, Roman Kolano (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych), Wojciech Burlikowski , Marta Dudek-Burlikowska, Janusz Hetmańczyk (Politechnika Śląska)
  9. Konwerter DC-DC z falownikiem klasy E współpracującym z transformatorem o dzielonym uzwojeniu wtórnym – Maciej Marynowski, Milena Kurzawa (Politechnika Poznańska)
  10. System automatycznej regulacji napięcia (LVRSys) dedykowany do pracy w sieciach niskiego napięcia – Filip Staszak, Rafał M. Wojciechowski (Politechnika Poznańska), Andrzej Książkiewicz (ASTAT Sp. z o.o.)
  11. Elektromechaniczny trakcyjny zespół napędowy o bezstopniowej regulacji przełożenia do samochodów elektrycznych i hybrydowych o DMC < 3,5 t – Ireneusz Skornóg (Auto Design)
  12. Napięcie zwarcia w transformatorach, zagadnienia podstawowe – Stanisław Gawron, Tadeusz Glinka (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  13. Symulacja zwarć transformatora przy działaniu SPZ – Stanisław Gawron, Tadeusz Glinka (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  14. Napięcie zwarcia w eksploatacji transformatorów – Stanisław Gawron, Tadeusz Glinka (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  15. Załączenie transformatora do sieci elektroenergetyczne – Stanisław Gawron, Tadeusz Glinka (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  16. Informacja o ramowej instrukcji eksploatacji transformatorów – Stanisław Gawron, Tadeusz Glinka (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  17. Nowoczesny silnik elektryczny do napędu wysokowydajnego przemysłowego wentylatora o zmiennej geometrii łopat – Jacek Przybyłka (DFME DAMEL S.A. Dąbrowa Górnicza)
  18. Szczególny przypadek awarii silnika indukcyjnego w podziemiu kopalni węgla kamiennego – Artur Polak (DFME DAMEL S.A. Dąbrowa Górnicza)
  19. Patron Roku 2023 polskich  elektryków  prof. Tadeusz Malarski (1883 – 1952) – Piotr Rataj, Jerzy Hickiewicz (PH SEP w Opolu)
  20. Co pisano o samochodach elektrycznych na początku XX wieku? – Jerzy Hickiewicz, Piotr Rataj, Przemysław Sadłowski (PH SEP w Opolu)
  21. Eksploatacja i diagnostyka transformatorów w fabryce – Urszula Kałużna (Zakład Pomiarowo-Badawczy „ELEKTROIZOLACJA”), Michał Koch (Velvet Care sp. z o.o.)
  22. Opracowanie i wdrożenie systemów do wytwarzania energii elektrycznej z małych elektrowni wodnych – Petr Bogatyrev, Jan Golec, Stanisław Gawron (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  23. Sterowanie silnikami elektrycznymi w przekształtnikowych układach fotowoltaicznych – Jerzy Bakalarczyk (Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku)
  24. Wpływ kadłuba na hałas silników trakcyjnych – Emil Król, Marcin Maciążek (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  25. Rozruch silników synchronicznych z magnesami trwałymi – Marek Leśnik, Stanisław Gawron, Tadeusz Glinka, Marcin Barański (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny)
  26. Permanent Magnets Electric Motor with Two-stage Magnetic Gearbox for electric Vehicles – Viktor Grebenikov, Rostislav Gamaliia, Vladimir Popkov, Sergey Dadychin
  27. Kompleksowy napęd elektryczny dedykowany do jednostek pływających – Marcin Barański, Adam Decner, Tomasz Jarek, Marcin Maciążek, Adam Litwinowicz
  28. Pomiar częstotliwości prądu wirnika i obliczenie parametrów pracy silnika indukcyjnego klatkowego – Tadeusz Glinka, Marcin Barański, Adam Decner
  29. Zelektryfikowany samochód dostawczy o masie do 3,5 t jako platforma badawcza napędu z silnikami w piastach kół – Maciej Adamiecki, Robert Tyrtania, Wojciech Gawron, Kacper Kudzia, Jan Mikoś, Piotr Dukalski
  30. Wyzwania w produkcji prototypów – droga do doskonałości – M. Gołąbek, K. Dąbrowska
  1. Dr hab. inż Jakub Bernatt, prof. Łukasiewicz – GIT
  2. Doc. inż. Karel Chmelik – UT VŠB Ostrava
  3. Dr inż. Jacek Dziura – Trafta Sp. z o.o.
  4. Dr inż. Stanisław Gawron – Łukasiewicz – GIT
  5. Prof. dr hab. inż. Tadeusz Glinka (Przewodniczący) – Łukasiewicz – GIT
  6. Dr hab. inż. Zbigniew Goryca – Prof. Politechniki Świętokrzyskiej
  7. Dr hab. Wiktor Grebenikow – National Academy of Sciences of Ukraine Institute of Electrodynamics, Ukraina
  8. Dr hab. inż. Kazimierz Jagieła – Prof. ATH Bielsko-Biała
  9. Dr hab. inż. Zbigniew Kaczmarczyk – Politechnika Śląska
  10. Dr hab. inż. Mariusz Korkosz – Prof. Politechniki Rzeszowskiej
  11. Dr hab. inż. Roman Krok – Prof. Politechniki Śląskiej
  12. Dr hab. inż. Barbara Kulesz – Politechnika Śląska
  13. Prof. dr hab. inż. Marian Łukaniszyn – Politechnika Opolska
  14. Prof. dr hab. inż. Mariusz Malinowski – Politechnika Warszawska
  15. Doc. ing. Cestmir Ondrusek – Brno University of Technology
  16. Prof. dr hab. inż. Ryszard Pałka – Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  17. Prof. dr inż. Andrzej Pawlak – Lawrence Technological University, MI, USA
  18. Prof. Lidija Petkovska, Ph. D. – Saints Cyril and Methodius University, Skopje
  19. Dr inż. Artur Polak – Łukasiewicz – GIT
  20. Prof. dr hab. inż. Ihor Shchur – Politechnika Lwowska
    Prof. dr hab. inż. Andrzej Sikorski – Politechnika Białostocka
  21. Prof. dr hab. inż. Piotr Stachiw – Politechnika Lwowska
  22. Dr hab. inż. Maciej Sułowicz – Prof. Politechniki Krakowskiej
  23. Prof. dr hab. inż. Jan Sykulski – University of Southampton
  24. Dr hab. inż. Tomasz Węgiel – prof. Pol. Krakowskiej
  25. Prof. Ing. Pavel Záskalickỳ – Technická univerzita v Košicach
  26. Mgr Mariusz Czechowicz (Sekretarz) – Łukasiewicz – GIT

Oprócz części merytorycznej, przygotowano część techniczno-promocyjną, w ramach której przedstawiciele firm prezentowali swoją ofertę na stoiskach branżowych oraz w formie krótkich wystąpień. Na konferencję zgłosili się przedstawiciele 44 przedsiębiorstw zajmujących się zagadnieniami napędów i maszyn elektrycznych. Warto podkreślić, iż uczestnikami konferencji byli także przedstawiciele innych instytutów Łukasiewicza, m.in. Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych, Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki, Łukasiewicz – Instytut Tele- i Radiotechniczny, Łukasiewicz – Łódzki Instytut Technologiczny oraz Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.

„Problemy Eksploatacji Maszyn i Napędów Elektrycznych” – PEMINE

Zapraszamy do przeczytania pełnej relacji z Konferencji, która ukazała się w Biuletynie Instytutu Spawalnictwa nr 4/2023.

This will close in 0 seconds