W zeszłym miesiącu DLR – Institut für Frontier Materials auf der Erde und im Weltraum był gospodarzem czwartego spotkania przeglądowego międzynarodowego projektu HANACOAT, finansowanego przez NCN i DFG.

Projekt koncentruje się na innowacjach materiałowych, a jego głównym celem jest rozwój powłok MAX opartych na fazach, wykorzystujących zaawansowane technologie fizycznego osadzania z fazy gazowej (#PVD). Powłoki te mają zapewnić doskonałą ochronę przed korozją w środowiskach wysokotemperaturowych, takich jak silniki lotnicze, gdzie wydajność i niezawodność są kluczowe.
Łukasiewicz – GIT w spotkaniu reprezentował dr hab. inż. Radosław Swadźba, który razem z partnerami projektu wymieniał doświadczenia i omawiał dalsze kierunki badań. Celem projektu jest zastosowanie technologii PVD do tworzenia powłok o wyjątkowych właściwościach mechanicznych i chemicznych, co pozwala zwiększyć trwałość materiałów w ekstremalnych warunkach pracy — kluczową dla bezpieczeństwa, efektywności i niezawodności systemów przemysłowych i lotniczych.
Partnerzy i finansowanie
Projekt po stronie polskiej realizowany jest w ramach finansowania Narodowego Centrum Nauki (NCN) w programie WEAVE-UNISONO, we współpracy z:
- Politechniką Śląską
- German Aerospace Center (DLR)
- RWTH Aachen University
Uczestnicy spotkania
W spotkaniu wzięli udział:
- prof. Jochen Schneider (RWTH Aachen)
- dr hab. Nadine Laska (DLR)
- dr hab. inż. Radosław Swadźba (Łukasiewicz – GIT, Polska)
- dr hab. Stanislav Mraz (RWTH Aachen)
- mgr inż. Sameer Salmann (RWTH Aachen)
- inż. Sarra Boubtane (DLR)