Dr Swadźba jest absolwentem Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii Politechniki Śląskiej w Katowicach. W 2016 roku obronił z wyróżnieniem pracę doktorską pt. „Degradacja powłokowych barier cieplnych na monokrystalicznym żarowytrzymałym stopie niklu w warunkach wysokotemperaturowego utleniania”.
W grudniu 2023r. Rada Dyscypliny Inżynierii Materiałowej Politechniki Śląskiej jednomyślnie nadała Radosławowi Swadźbie stopień naukowy doktora habilitowanego.
Radosław Swadźba to również laureat Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Odbył staże przemysłowe w firmach Pratt & Whitney Rzeszów oraz AvioAero (GE Aviation) w Bielsku-Białej, a także staż naukowy w German Aerospace Center (DLR) w Niemczech. Wyniki badań dr Swadźby były cytowane m.in. przez autorów z NASA Glenn Research Center (USA). Dr Swadźba prezentował je także na zaproszenie organizatorów konferencji ICMCTF i TMS w USA oraz seminariów w Oak Ridge National Laboratory i Lehigh University (USA), a także na zaproszenie organizatorów seminarium w DLR w Niemczech.
Radosław Swadźba pracuje w Łukasiewicz – Górnośląskim Instytucie Technologicznym na stanowisku Zastępcy Lidera Grupy Badawczej Badań Właściwości i Struktury Materiałów, której liderem jest dr hab. inż. Krzysztof Radwański.
Najważniejszy projekt
Radosław Swadźba jest aktualnie kierownikiem dwóch projektów międzynarodowych. Pierwszy z nich nosi tytuł “Thermal Barrier Coatings for greener heat-to-power applications: understanding limits of operation under hydrogen combustion and sustainable outlook” – TBC4H2 (program M-Era.NET z NCBiR) we współpracy z MINES ParisTech (Francja) oraz Fraunhofer IWS (Niemcy) i partnerami krajowymi – Politechniką Śląską i firmą AvioAero (GE). Drugim z projektów jest projekt HANACOAT “Harnessing nanolaminate coatings for high temperature applications” (program WEAVE z NCN) we współpracy z RWTH Aachen i German Aerospace Center (DLR) z Niemiec i Politechniką Śląską. Dr Swadźba Był również kierownikiem projektu TiAlMET (program Beethoven II z NCN) pt. „Surface modification of ɣ-TiAl alloys and its influence on Mechanical properties and phenomena under high Temperature conditions” realizowanego z Politechniką Śląską oraz German Aerospace Center (DLR) i Karlsruhe Institute of Technology (KIT) z Niemiec.