Projekty międzynarodowe
ar/Vr InternatiOnal weLding Engineer qualificaTion
Tytuł: ar/Vr InternatiOnal weLding Engineer qualificaTion
Akronim: VIOLET
Okres realizacji: 31.12.2025 – 30.12.2028
Dofinansowanie dla Łukasiewicz – GIT: 72 500,00 EUR
Całkowity budżet projektu: 400 000,00 EUR
Agencja wykonawcza: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Nazwa programu: ERASMUS+
Konsorcjum:
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny (PL) – Koordynator
- ISQ e-Learning, SA (PT)
- European Federation for Welding, Joining and Cutting (BE)
- Asociatia de Sudura din Romania (RO)
- Augmented Training Services SL (ES)
- Institut za varilstvo (SI)
Kierownik projektu:
mgr Marek Dragan
Tel.: 32 33 58 202
E-mail: marek.dragan@git.lukasiewicz.gov.pl
Cel projektu:
Sektor spawalniczy stoi w obliczu rosnących wyzwań związanych z dostosowaniem się do zmieniających się wymagań zaawansowanego przemysłu wytwórczego, transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz z potrzebą uznawania kwalifikacji zawodowych w skali branży. Zapewnienie wysoko wykwalifikowanej kadry jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności, innowacyjności i zrównoważonego rozwoju tego sektora. Kwalifikacja Międzynarodowego/Europejskiego Inżyniera Spawalnika (I/EWE) odgrywa istotną rolę w dostarczaniu umiejętności uznawanych przez przemysł; jednak jej pełne wdrożenie w formie modułowej wciąż nie zostało zrealizowane, co ogranicza elastyczność, mobilność i dostęp do szkoleń.
Pomimo znacznych postępów w dostosowaniu systemu kwalifikacji spawalniczych do Europejskiej Agendy Umiejętności, konieczne są dalsze działania, aby zapewnić jego pełne wdrożenie w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego (VET). Przejście na strukturę modułową, opartą na jednostkach kompetencji (CUs) i efektach uczenia się, niesie ze sobą liczne korzyści – większą mobilność uczących się, uznawanie wcześniejszego uczenia się oraz możliwość tworzenia spersonalizowanych ścieżek kariery. Jednak bariery, takie jak brak dostosowanych zasobów cyfrowych, narzędzi oceny i doświadczenia w zakresie modularyzacji, wciąż utrudniają szerokie wdrożenie tego systemu.
Projekt VIOLET bezpośrednio odpowiada na te wyzwania poprzez opracowanie innowacyjnych materiałów szkoleniowych online, narzędzi wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) oraz zharmonizowanych metod oceny wspierających modułową realizację szkoleń I/EWE. Wyposażając dostawców kształcenia zawodowego w elastyczne, cyfrowe rozwiązania edukacyjne, projekt wspiera większą dostępność, efektywność kosztową oraz lepsze dopasowanie do potrzeb przemysłu.
Ponadto projekt VIOLET wspiera kluczowe europejskie priorytety, takie jak Plan Działań na rzecz Edukacji Cyfrowej, Europejski Zielony Ład oraz Europejska Strategia Kształcenia i Szkolenia Zawodowego. Modernizując edukację spawalniczą i wzmacniając współpracę między instytucjami VET a przemysłem, projekt podnosi jakość, atrakcyjność i zrównoważenie systemu szkoleniowego w całej Europie.
Finansowanie projektu VIOLET jest niezbędne do zamknięcia luki kompetencyjnej w sektorze spawalniczym, przyspieszenia wdrażania kwalifikacji modułowych oraz zapewnienia kadr przygotowanych do przemysłu przyszłości. Dzięki silnemu wymiarowi europejskiemu i zaangażowaniu w innowacje projekt przyniesie długofalowe korzyści dla uczących się, edukatorów oraz interesariuszy branżowych.