Projekt krajowy w ramach programu Lider XII

Projekty krajowe

Silniki elektryczne o dużej gęstości mocy

Tytuł:
Silniki elektryczne o dużej gęstości mocy

Nazwa programu: LIDER

Wartość projektu: 1 500 000,00 zł

Wkład ze środków krajowych: 1 500 000,00 zł

Dofinansowanie dla Łukasiewicz-GIT: 1 500 000,00 zł

Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu LIDER XII

Czas realizacji projektu: 01.01.2022 – 01.01.2025

Agencja wykonawcza: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Kierownik projektu:
dr inż. Tomasz Wolnik
Tel.: 32 258 20 41 w. 45
E-mail: tomasz.wolnik@git.lukasiewicz.gov.pl

Cel projektu:

Celem projektu jest opracowanie i przeprowadzenia badań rozwiązań lekkiego napędu elektrycznego o wysokim, ponadprzeciętnym współczynniku gęstości mocy, dedykowanych w szczególności do branży lotniczej, wodnej oraz motoryzacyjnej.

Obecne wymagania jakie innowacyjne aplikacje, w tym głównie lotnictwo, stawiają w zakresie napędów elektrycznych, w szczególnym stopniu dotyczą ograniczenia ich masy, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednich parametrów eksploatacyjnych oraz konkurencyjnym poziomie cen. Nie jest to zadanie łatwe i obecnie wiele firm na świecie pracuje nad poszukiwaniem nowych, lepszych konstrukcji pozwalających na ich efektywne zastosowanie.

W ramach projektu oczekuje się opracowania prototypowych rozwiązań cechujących się VII poziomem TRL, dla których współczynnik gęstości mocy jest parametrem kluczowym, jednak nie jedynym. Poza tym bezwzględnie ważne dla napędu będą odpowiednie wartości momentów maksymalnych i zakres regulacji prędkości obrotowej, a to wszystko z zachowaniem wysokiej efektywności energetycznej.

W projekcie przewidziano opracowanie 3 typów napędów:

  • z magnesami trwałymi,
  • indukcyjny
  • oraz reluktancyjny.

Największą gęstością mocy charakteryzują się silniki z magnesami, natomiast w ujęciu całościowym nie sposób jednoznacznie stwierdzić które z różniących się zasadą działania rozwiązań jest najlepsze, ponieważ szczegółowo zależy to od specyfiki danej aplikacji. Silniki indukcyjne oraz reluktancyjne, pomimo nieco gorszych parametrów eksploatacyjnych, również mają szereg zalet, tym bardziej biorąc pod uwagę drastycznie rosnące ceny magnesów trwałych. Z tego względu również tego rodzaju konstrukcje pod względem minimalizacji ich masy należy rozwijać w obliczu możliwych nieprzewidywalnych zachowań rynkowych.

W ramach projektu przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza techniczna i ekonomiczna dla każdego z rozwiązań oraz dla każdego typu opracowane zostanie prototypowe rozwiązanie ukierunkowane na maksymalny współczynnik gęstości mocy.

This will close in 0 seconds