Projekty krajowe
Hybrydowa technologia wytwarzania szyn normalnotorowych o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej uwzględniająca przyszłościowe trendy w rozwoju transportu kolejowego
Tytuł:
Hybrydowa technologia wytwarzania szyn normalnotorowych o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej uwzględniająca przyszłościowe trendy w rozwoju transportu kolejowego
Nazwa programu: Program Badań Stosowanych
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Dofinansowanie dla Łukasiewicz – GIT: 1 120 962,00 zł
Całkowita wartość projektu: 4 330 000,00 zł
Czas realizacji projektu:
01.11.2015 – 31.10.2018
Konsorcjum:
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny [Lider],
- Akademia Górniczo-Hutnicza,
- ArcelorMittal Poland S.A.,
- Politechnika Śląska,
- Politechnika Warszawska
Kierownik projektu:
prof. dr hab. Roman Kuziak
Tel.: 32 2345 241
E-mail: roman.kuziak@git.lukasiewicz.gov.pl
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest opracowanie hybrydowej technologii wytwarzania szyn normalnotorowych o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej w warunkach Arcelor Mittal Poland, Oddział w Dąbrowie Górniczej, obejmującej różne rozwiązania materiałowe, jak również unikatowe metody obróbki cieplnej bezpośrednio po walcowaniu.
Celem praktycznym będzie wyprodukowanie w AMP i przetestowanie szyn o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej (tzw. szyn typu „premium”) w warunkach polowych. Szczególną cechą proponowanego w projekcie rozwiązania będzie możliwość elastycznego dostosowania rozwiązań materiałowych i technologicznych do kształtowania pożądanych właściwości użytkowych szyn, które, jak pokazują doświadczenia towarzystw kolejowych, muszą być dostosowane do warunków użytkowania torowisk. Dla zrozumienia istoty projektu należy zauważyć, że wytrzymałość eksploatacyjna nie stanowi wyłącznie cechy szyny, lecz jest wypadkową złożonego zespołu oddziaływań. U podstaw projektu stoi stwierdzenie, że zróżnicowany charakter czynników wpływających na trwałość szyn wymaga adaptacji rozwiązań materiałowych do warunków eksploatacyjnych torowiska.
W wyniku realizacji projektu opracowano podstawy technologii obróbki cieplnej szyn ze stali perlitycznych oraz opracowano skład chemiczny stali bainitycznej na szyny o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej. Wykonano wytop doświadczalny i wytworzono demonstracyjną partię szyn typu 60E1, którą zamontowano w torze przemysłowym AMP w Dąbrowie Górniczej. Po 6 letnim okresie eksploatacji, stwierdzono znikome zużycie warstwy tocznej szyn.