Projekt krajowy: NanoHybryd

Projekty krajowe

Opracowanie innowacyjnych hybrydowych warstw powierzchniowych złożonych z powłok antyzużyciowych...

NanoHybryd

Tytuł: Opracowanie innowacyjnych hybrydowych warstw powierzchniowych złożonych z powłok antyzużyciowych dedykowanych uzębieniom przekładni zębatych do zespołów napędowych przenośników pracujących w trudnych warunkach eksploatacyjnych

Akronim: NanoHybryd

Program:TECHMATSTRATEG

Wartość projektu: 17 259 082,49 zł

Wkład ze środków krajowych: 15 368 279,90 zł

Dofinansowanie dla Łukasiewicz-GIT: 1 952 215,33 zł

Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych „Nowoczesne technologie materiałowe” TECHMATSTRATEG

Okres realizacji: 01.07.2021 – 30.04.2026

Agencja wykonawcza: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Konsorcjum:

  • Konsorcjum: Politechnika Warszawska
  • Patentus S.A.
  • Politechnika Śląska
  • Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny
  • Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji

Kierownik projektu:

dr inż. Marek Węglowski
Tel.: 32 33 58 236
E-mail: marek.weglowski@git.lukasiewicz.gov.pl

Cel projektu:

Zasadniczym celem projektu jest opracowanie powłok antyzużyciowych na podłożu o zwiększonej odporności na pękanie, dostosowanych do specyfiki pracy uzębień przekładni zębatych do zespołów napędowych przenośników, o unikatowych cechach predestynujących je do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych charakteryzujących się obecnością zanieczyszczeń stałych w oleju smarnym.

Reprezentatywnym rezultatem projektu będzie prototyp przekładni zębatej charakteryzującej się podwyższoną odpornością na zużycie i zmniejszonymi oporami dzięki dedykowanej subamorficznej powłoce antyzużyciowej. Cechami świadczącymi o innowacyjności na skalę międzynarodową będzie znacząco wyższa, od stosowanych obecnie rozwiązań, odporność na zużycie ścierne i adhezyjne (zatarcie) kół zębatych oraz obniżone opory tarcia. Dla osiągnięcia powyższego celu zostanie opracowana nowa metoda wytwarzania uzębień kół zębatych łącząca nowoczesne sposoby utwardzania powierzchni i wytwarzania powłok węglowych o unikalnych cechach antyzużyciowych.

Wyróżnikiem nowego sposobu produkcji kół zębatych będzie wytworzenie w całym ich przekroju struktury wielofazowej ze stabilnym austenitem, charakteryzującej się obecnością przede wszystkim ultra rozdrobnionego bainitu, a także wyższą wytrzymałością na pękanie w porównaniu ze stalami do ulepszania cieplnego poddanymi hartowaniu powierzchniowemu.

Koniecznymi zadaniami związanymi z realizacją głównych założeń projektu będą:

  • opracowanie podstaw nowej objętościowej obróbki cieplnej kół zębatych,
  • opracowanie sposobu nanoszenia subamorficznych powłok antyzużyciowych dostosowanego do uzyskanej struktury
  • oraz wytworzenie i przetestowanie innowacyjnych przekładni w warunkach operacyjnych, zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji.

Według wiedzy realizatorów opracowany rezultat projektu, tj. innowacyjne przekładnie zębate z powłokami antyzużyciowymi na podłożu ze stali ultradrobnoziarnistej, będą absolutnie nowatorskie w skali świata i będą stanowiły innowację przełomową.

This will close in 0 seconds