Projekty krajowe
Opracowanie innowacyjnych hybrydowych warstw powierzchniowych złożonych z powłok antyzużyciowych...
Tytuł: Opracowanie innowacyjnych hybrydowych warstw powierzchniowych złożonych z powłok antyzużyciowych dedykowanych uzębieniom przekładni zębatych do zespołów napędowych przenośników pracujących w trudnych warunkach eksploatacyjnych
Akronim: NanoHybryd
Program:TECHMATSTRATEG
Wartość projektu: 17 259 082,49 zł
Wkład ze środków krajowych: 15 368 279,90 zł
Dofinansowanie dla Łukasiewicz-GIT: 1 952 215,33 zł
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych „Nowoczesne technologie materiałowe” TECHMATSTRATEG
Okres realizacji: 01.07.2021 – 30.04.2026
Agencja wykonawcza: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Konsorcjum:
- Konsorcjum: Politechnika Warszawska
- Patentus S.A.
- Politechnika Śląska
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji
Kierownik projektu:
dr inż. Marek Węglowski
Tel.: 32 33 58 236
E-mail: marek.weglowski@git.lukasiewicz.gov.pl
Cel projektu:
Zasadniczym celem projektu jest opracowanie powłok antyzużyciowych na podłożu o zwiększonej odporności na pękanie, dostosowanych do specyfiki pracy uzębień przekładni zębatych do zespołów napędowych przenośników, o unikatowych cechach predestynujących je do pracy w trudnych warunkach eksploatacyjnych charakteryzujących się obecnością zanieczyszczeń stałych w oleju smarnym.
Reprezentatywnym rezultatem projektu będzie prototyp przekładni zębatej charakteryzującej się podwyższoną odpornością na zużycie i zmniejszonymi oporami dzięki dedykowanej subamorficznej powłoce antyzużyciowej. Cechami świadczącymi o innowacyjności na skalę międzynarodową będzie znacząco wyższa, od stosowanych obecnie rozwiązań, odporność na zużycie ścierne i adhezyjne (zatarcie) kół zębatych oraz obniżone opory tarcia. Dla osiągnięcia powyższego celu zostanie opracowana nowa metoda wytwarzania uzębień kół zębatych łącząca nowoczesne sposoby utwardzania powierzchni i wytwarzania powłok węglowych o unikalnych cechach antyzużyciowych.
Wyróżnikiem nowego sposobu produkcji kół zębatych będzie wytworzenie w całym ich przekroju struktury wielofazowej ze stabilnym austenitem, charakteryzującej się obecnością przede wszystkim ultra rozdrobnionego bainitu, a także wyższą wytrzymałością na pękanie w porównaniu ze stalami do ulepszania cieplnego poddanymi hartowaniu powierzchniowemu.
Koniecznymi zadaniami związanymi z realizacją głównych założeń projektu będą:
- opracowanie podstaw nowej objętościowej obróbki cieplnej kół zębatych,
- opracowanie sposobu nanoszenia subamorficznych powłok antyzużyciowych dostosowanego do uzyskanej struktury
- oraz wytworzenie i przetestowanie innowacyjnych przekładni w warunkach operacyjnych, zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji.
Według wiedzy realizatorów opracowany rezultat projektu, tj. innowacyjne przekładnie zębate z powłokami antyzużyciowymi na podłożu ze stali ultradrobnoziarnistej, będą absolutnie nowatorskie w skali świata i będą stanowiły innowację przełomową.