Projekty krajowe
Nowoczesne stopy na bazie żelaza i na bazie miedzi przeznaczone do wytwarzania wyrobów o projektowanej strukturze i właściwościach z zastosowaniem technologii przyrostowych

Tytuł:
Nowoczesne stopy na bazie żelaza i na bazie miedzi przeznaczone do wytwarzania wyrobów o projektowanej strukturze i właściwościach z zastosowaniem technologii przyrostowych
Akronim:
MAT4AMT
Nazwa programu: TECHMATSTRATEG
Wartość projektu: 13 198 345,00 zł
Wkład ze środków krajowych: 12 658 150,00 zł
Dofinansowanie dla Łukasiewicz-GIT: 1 795 125,00 zł
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Strategicznego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych „Nowoczesne technologie materiałowe” TECHMATSTRATEG II.
Okres realizacji: 01.01.2020-30.12.2023
Konsorcjum:
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych – Lider
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny
- Politechnika Warszawska
- Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego
- Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A.
Agencja wykonawcza: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Kierownik projektu z ramienia Łukasiewicz-GIT:
dr inż. Marek Burdek
Tel.: 32 23 45 231
E-mail: marek.burdek@git.lukasiewicz.gov.pl
Cel projektu:
Celem projektu jest opracowanie nowych stopów na bazie Fe i na bazie Cu oraz technologii wytwarzania z tych stopów materiałów wsadowych (w postaci proszków sferoidalnych i drutów), które zostaną wykorzystane do produkcji metodami przyrostowymi części maszyn pracujących w warunkach udarowych obciążeń. Nowoopracowane stopy będą charakteryzowały się wysokim poziomem wytrzymałości mechanicznej, odpornością na zużycie ścierne oraz dużą podatnością do absorpcji energii.
Osiągnięcie celu projektu będzie możliwe na drodze realizacji badań procesów przyrostowych, których wyniki umożliwią zaprojektowanie składów chemicznych nowych stopów na bazie żelaza i na bazie miedzi. Wiedza uzyskana podczas realizacji badań pozwoli na uzyskanie wyrobów produkowanych w technologiach przyrostowych o kontrolowanych właściwościach mechanicznych.