Projekty krajowe
Zaawansowane stale z powłokami dla nowego, wymagającego środowiska wypalania biomasy o wysokim poziomie recyklingu i wydłużonej żywotności (BIOFIRE)
Tytuł:
Uniwersalny elektryczny zestaw napędowy do pojazdów elektrycznych z modułowym zasobnikiem baterii (eKIT)
Akronim:
eKIT
Program:
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Wartość projektu: 7 467 001,00 zł
Wkład ze środków krajowych: 5 591 599,11 zł
Dofinansowanie dla Ł-GIT: 1 105 000,00 zł
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Czas realizacji projektu: 01.07.2020 – 30.09.2023
Agencja wykonawcza: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Konsorcjum:
- NYSA Zakład Pojazdów S.A. [Lider]
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest zaprojektowanie i budowa modułowego układu napędowego eKIT wykorzystywanego w pojazdach elektrycznych i elektrycznych maszynach specjalnych działających w trudnych warunkach rolniczych, drogowych oraz budowlanych.
Zakres prac obejmuje opracowanie zaawansowanej technologii budowy oraz wytwarzania elektrycznego zespołu napędowego składającego się z innowacyjnego zespołu silnika elektrycznego z układem sterowania, adaptacyjnej przekładni, modułowych pakietów baterii wraz z systemem zarządzania energią BMS oraz modułowym układem mocowania jednostki napędowej. Dodatkową funkcją eKIT będzie możliwość użycia jako źródła prądu dla elektronarzędzi budowlanych i warsztatowych.
Na podstawie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych zostanie potwierdzona poprawa charakterystyk trakcyjnych układu napędowego oraz odporność na obciążenia w warunkach eksploatacji. Unikalne metody łączenia modułów układu napędowego pozwolą na zachowanie wymaganej wytrzymałości, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Materiał wykorzystany w budowie silnika elektrycznego będzie charakteryzował się odpornością na podwyższony poziom wilgotności oraz działanie siarki. Zakres prac obejmuje również zbadanie modułowych ram, jako przykładów adaptacji opracowanego układu eKIT.
Otrzymane wyniki zostaną wykorzystane do budowy prototypu eKIT w wariantach układu napędowego zastosowanego do pojazdu użytkowego.
Prototyp powstanie w wyniku testów i optymalizacji prototypowych układów napędowych eKIT w 3 wariatach:
- pojazdy specjalne
- maszyny budowlane
- maszyny rolnicze.