Projekt krajowy 4WHED

Projekty krajowe

Polskie rozwiązania napędu elektrycznego w kołach (4WHED)

Tytuł:
Polskie rozwiązania napędu elektrycznego w kołach (4WHED)

Akronim:
4WHED

Nazwa programu: dotacje celowe

Dofinansowanie dla Łukasiewicz-GIT ze środków Centrum Łukasiewicz: 715 500,00 zł
Całkowita wartość projektu: 3 721 125,00 zł

Czas realizacji projektu: 01.06.2021 – 31.05.2024

Konsorcjum:

  1. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny [Lider]
  2. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Krakowski Instytut Technologiczny

Kierownik projektu:
mgr inż. Piotr Dukalski
Tel.: 32 258 20 41 w. 34
E-mail: piotr.dukalski@git.lukasiewicz.gov.pl

Cel projektu:

Napęd samochodu z silnikami zabudowanymi w kołach musi gwarantować nie tylko bezpieczeństwo pasażerów, ale również zastąpienie mechanicznego układu różnicowego i dynamiczną pracę. Jednak technicznym problemem w przedstawionym systemie kierunkowego napędzania jest konieczność bardzo dynamicznego sterowania całym zakresem mocy każdego silnika napędowego. Opracowanie oraz przetestowanie takiego napędu w warunkach drogowych oraz na hamowni stanowić będzie przełomowy krok we wdrażaniu bardzo przyszłościowego produktu i technologii przez Łukasiewicz-GIT.

Drugim bardzo ważnym wyzwaniem jakie zostanie podjęte jest opracowanie technologii wykonywania podzespołów silnika, zwłaszcza odlewanych ze stopu aluminium. Są to elementy związane z układem chłodzenia, które tworzą konstrukcję wsporczą silnika, wyposażoną w labiryntowy układ przepływu cieczy chłodzącej oraz elementy stanowiące wirnik.

Obecnie do prototypowania silników dedykowanych do piasty kół Sieć Badawcza Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny stosuje skomplikowaną i drogą obróbkę, co wiąże się z bardzo dużymi kosztami materiałowymi (nawet do 80% odpadu drogiego stopu aluminium stosowanego w lotnictwie), bardzo dużymi kosztami wykonania z powodu czasu obróbki – nawet kilka dni na 1 element oraz długim zajmowaniem stanowisk parku maszynowego.

W ramach zaplanowanych prac zostanie opracowana technologia szybkiego wykonywania odlewów zbliżonych do elementów końcowych, wymagających niskoodpadowej obróbki. W ten sposób koszty projektowania i prototypowania silników pod wymagania aplikacji klienta będą znacząco niższe.

Opracowana technologia zostanie wykorzystana do wykonania innych wariantów podzespołów w celu optymalizacji konstrukcji silnika.

Silniki do zabudowy w piastach kół samochodów elektrycznych muszą zapewniać bardzo wysokie parametry pracy w stosunku do swojej masy. Z uwagi na ograniczenia gabarytowe silnik musi charakteryzować się bardzo „kompaktową” konstrukcją, w której każdy element jest projektowany nie tylko pod względem generowania wymaganego momentu obrotowego, ale również pod względem masy, wytrzymałości oraz zdolności do przewodzenia i odprowadzania ciepła. Wielowariantowe prototypowanie pozwoli na dobór odpowiedniej konstrukcji elementów odlewanych oraz dobór odpowiedniego stopu aluminium, które będzie musiało się charakteryzować nie tylko dobrą przewodnością cieplną, ale również bardzo dobrą wytrzymałością oraz możliwością zastosowania w opracowywanej technologii odlewania.

Wynikiem realizacji projektu będą rozwiązania pozwalające Łukasiewicz-GIT na projektowanie, prototypowanie oraz wdrażanie bardzo nowoczesnych napędów do zastosowania w piastach kół pojazdów elektrycznych. Proponowana technologia oraz rozwiązania techniczne będą stanowiły kompleksowe rozwiązanie, które wzbudza coraz większe zainteresowanie w różnych gałęziach przemysłu.

This will close in 0 seconds