Friction Stir Welding (FSW)

Grupa Badawcza Technologie Zgrzewania i Klejenia oraz Ochrona Środowiska

Friction Stir Welding (FSW) - Zgrzewanie tarciowe z mieszaniem materiału zgrzeiny

Ponad 20 lat doświadczenia

Friction Stir Welding to metoda zgrzewania tarciowego w stanie stałym, w której z wykorzystaniem specjalnego obrotowego narzędzia możliwe jest uzyskanie złączy o wysokich własnościach mechanicznych, wolnych od pęknięć i porowatości. Proces może być realizowany na frezarkach, specjalistycznych zgrzewarkach tarciowych oraz stanowiskach zrobotyzowanych.

Metoda FSW została opracowana i opatentowana w 1991 r. przez The Welding Institute z Wielkiej Brytanii. Centrum Spawalnictwa w Łukasiewicz – Górnośląskim Instytucie Technologicznym zajmuje się badaniami i rozwojem tej technologii od ponad 20 lat.

Friction Stir Welding (FSW)
Friction Stir Welding (FSW)
Friction Stir Welding (FSW)

Łukasiewicz – Górnośląski Instytut Technologiczny Centrum Spawalnictwa oferuje:

  • badania i opracowanie technologii zgrzewania tarciowego metodą FSW
  • projektowanie narzędzi do zgrzewania metodą FSW
  • wykonywanie elementów próbnych
  • opracowywanie prototypów
  • zgrzewanie niewielkich partii elementów z produkcji przemysłowej.

Technologia FSW wykorzystywana jest w zgrzewaniu:

  • metali nieżelaznych: aluminium i jego stopy przerabiane plastycznie, stopy odlewnicze aluminium, miedź i stopy miedzi, magnez, tytan, nikiel, cyna, ołów
  • materiałów różniących się właściwościami fizycznymi, np. Al + Cu, Al + Mg, Cu + stal
  • elementów o grubości od 1,0 do 50 mm i długości do kilku metrów
  • elementów konstrukcji przestrzennych bez zastosowania podpory (narzędziem bobbin-tool).

Zalety:

  • konstrukcje zgrzewane wykazują znacznie mniejsze odkształcenia i wymagają mniejszych nakładów na wyrównanie powierzchni niż w przypadku spawania łukowego
  • bardzo dobra przewodność elektryczna połączeń
  • eliminacja konieczności ukosowania blach
  • proces bezpieczny dla operatora, energooszczędny i nieszkodliwy dla środowiska (brak gazów osłonowych).

Zastosowanie praktyczne w przemyśle:

  • kolejowym, np. podłogi i ściany wagonów
  • stoczniowym i morskim, np. kadłuby statków, przegrody, pomosty, zwyżki
  • lotniczym, np. zbiorniki paliwowe, skrzydła i kadłuby samolotów
  • elektrycznym, np. łączniki elektryczne, obudowy silników elektrycznych
  • budowlanym, np. panele elewacyjne z aluminium, wymienniki ciepła i klimatyzatory
  • motoryzacyjnym, np. elementy silników samochodowych, karoserie samochodów osobowych, burty samochodów ciężarowych.

This will close in 0 seconds