Elektromobilność
Elektromobilność obejmuje zagadnienia związane z pojazdami elektrycznymi, przeznaczonymi zarówno do transportu lądowego (samochody, jednoślady, autobusy, trolejbusy, tramwaje, pociągi), jak również wodnego czy lotniczego a nawet obronnego.
Wokół nas jest coraz więcej pojazdów, które napędzają nie silniki spalinowe, a energia elektryczna. Jedne z najbardziej zaawansowanych napędów tego typu nie tylko są projektowane, ale również produkowane w Łukasiewicz – GIT Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych.
Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych to od wielu lat ekspert w zakresie napędów i silników o wysokiej sprawności, w tym silników z magnesami trwałymi, stosowanych w pojazdach kołowych, szynowych, drogowych oraz urządzeniach latających. W naszym Centrum powstał również innowacyjny elektryczny silnik piastowy. Napęd ten umożliwia tworzenie hybryd spalinowo-elektrycznych niemal z każdego istniejącego na rynku samochodu benzynowego, czy diesela.
SILNIK W KOLE – Silnik napędowy do zabudowy w piastach kół samochodu.
Silnik elektryczny przeznaczony do montażu w piastach kół samochodów elektrycznych różnego typu. Układ napędowy z silnikami montowanymi w kołach zapewnia dynamiczną jazdę jako napęd autonomiczny lub jako napęd współpracujący z silnikiem spalinowym w samochodzie hybrydowym. Silnik stanowi kompaktową konstrukcję, wyposażoną w bardzo wydajny układ chłodzenia. Silnik o mocy ciągłej równej SD kW waży zaledwie 28 kg.
Nasze silniki zostały zastosowane między innymi w takich pojazdach jak:
SAM- to dwumiejscowy miejski pojazd z napędem elektrycznym. Jako napęd wykorzystany jest jeden silnik synchroniczny z magnesami trwałymi zintegrowany ze stałą przekładnią mechaniczną.
SAM został zaprojektowany do ruchu miejskiego lub podmiejskiego, jest idealnym pojazdem do dojeżdżania do pracy.
Maksymalna prędkość pojazdu to 100 km/h.
Zasięg pojazdu w warunkach miejskich to 100 km.
Elipsa jest małym pojazdem z napędem elektrycznym. Jako napęd wykorzystane są dwa silniki bezszczotkowe prądu stałego (BLDC).
Pojazd idealnie nadaje się jako wózek na pola golfowe, targowe hale wystawiennicze lub transport wewnętrzny w Fabrykach.
Maksymalna prędkość pojazdu to 25 km/h.
Quad (A TV) z napędem elektrycznym jest pojazdem przystosowanym do poruszania się we wszystkich warunkach drogowych, szczególnie dobrze radzi sobie w warunkach terenowych. Pojazd może brodzić w wodzie do wysokości 30 cm.
Jako napęd wykorzystany jest specjalny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi zintegrowany z dwubiegową przekładnią mechaniczną.
Pojazd posiada homologację do poruszania się po drogach publicznych.
Czas jazdy na jednym ładowaniu w warunkach terenowych to około 2.5 godziny.
Prędkość maksymalna pojazdu na drodze utwardzonej to 70 km/h.
Mercedes Sprinter jest średniej wielkości pojazdem dostawczym z napędem elektrycznym. Jako napęd wykorzystany jest silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PMSM IPM].
Pojazd idealnie nadaje się do obszarów miejskich gdzie wprowadzone jest ograniczenie dla ruchu pojazdów spalinowych.
Maksymalna prędkość pojazdu to 1SO km/h.
Peugeot Partner jest małym pojazdem dostawczym z napędem elektrycznym. Jako napęd wykorzystany jest silnik synchroniczny z magnesami trwałymi [PMSM IPM].
Samochód idealnie nadaje się jako pojazd dostawczy do obszarów miejskich gdzie wprowadzone jest ograniczenie dla ruchu pojazdów spalinowych.
Maksymalna prędkość pojazdu to 100 km/h.
Samochód ELV 001 był pierwszym w Polsce zaprojektowanym od podstaw pojazdem przystosowanym do wykorzystania napędu elektrycznego.
Jako napęd zastosowano dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi [PMSM IPM]. Silniki pracują w układzie elektronicznego mechanizmu różnicowego.
Samochód idealnie nadaje się jak pojazd osobowy do obszarów miejskich gdzie wprowadzone jest ograniczenie dla ruchu pojazdów spalinowych.
Maksymalna prędkość pojazdu to 100 km/h.
W samochodzie Honker Cargo (dawniej DZT Pasagon), oprócz tradycyjnego silnika spalinowego zamontowano na wale Cardana nowoczesny silnik elektryczny. Silnik spalinowy jest wykorzystywany do przejazdów na dłuższych odcinkach poza miastem lub poza terenem zabudowanym. Na obszarze miast rolę głównego napędu przejmuje silnik elektryczny. O wyborze napędu decyduje kierowca.
Samochód może pracować w dwóch całkowicie niezależnych trybach napędu: spalinowym lub elektrycznym.
Scartt z napędem elektrycznym jest pojazdem sportowo rekreacyjnym typu „side by side” przystosowanym do poruszania się we wszystkich warunkach drogowych, szczególnie dobrze radzi sobie w warunkach terenowych.
Jako napęd wykorzystany jest specjalny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi [PMSM) zintegrowany z dwubiegową przekładnią mechaniczną.
Pojazd posiada homologację do poruszania się po drogach publicznych.
Czas jazdy na jednym ładowaniu w warunkach terenowych to około 2.5 godziny.
Prędkość maksymalna na drodze utwardzonej to 70 km/h.
UTV z napędem elektrycznym jest pojazdem użytkowym typu „side by side” przystosowanym do poruszania się we wszystkich warunkach drogowych, szczególnie dobrze radzi sobie w warunkach terenowych.
Jako napęd wykorzystany jest specjalny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi [PMSM) zintegrowany z dwubiegową przekładnią mechaniczną.
Pojazd posiada homologację do poruszania się po drogach publicznych.
Czas jazdy na jednym ładowaniu w warunkach terenowych to około 2.5 godziny.
Prędkość maksymalna pojazdu na drodze utwardzonej to 70 km/h.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania we wszystkich małych pojazdach elektrycznych klasy homologacyjnej L6e, w których moc silnika nie może przekroczyć 4 kW.
Jako napęd wykorzystany jest specjalny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi [PMSM) zintegrowany z przekładnią mechaniczną.
Silnik charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną w całym zakresie prędkości obrotowych ponadto cechuje się wysoką trwałością i niezawodnością.
Prędkość maksymalna pojazdu to 45 km/h.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania we wszystkich małych pojazdach elektrycznych, zwłaszcza w samochodach osobowych i małych dostawczych.
Silnik SMwsgl32-6jest silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PMSM).
Silnik charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną w całym zakresie prędkości, a ponadto cechuje się wysoką trwałością i niezawodnością.
Prędkość maksymalna pojazdu to 160 km/h.
E-Buggy z napędem elektrycznym jest pojazdem miejskim typu „side by side”, przystosowanym również do poruszania się warunkach terenowych.
Jako napęd wykorzystany jest specjalny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PMSM) zintegrowany z czterobiegową przekładnią mechaniczną.
Pojazd posiada homologację do poruszania się po drogach publicznych.
Prędkość maksymalna pojazdu na drodze asfaltowej to 100 km/h.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania we wszystkich małych pojazdach elektrycznych, zwłaszcza w samochodach osobowych i małych dostawczych.
Silnik 5Mwsg132-6jest silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PMSM). Charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną w całym zakresie prędkości obrotowych ponadto cechuje się wysoką trwałością i niezawodnością.
Prędkość maksymalna pojazdu to 160 km/h.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania w przemysłowych wózkach akumulatorowych oraz ciągnikach akumulatorowych.
Charakteryzuje się wysokim momentem rozruchowym oraz dużą przeciążalnością. Jako napęd wykorzystany jest specjalny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi [PMSM) zintegrowany z przekładnią mechaniczną.
Prędkość maksymalna pojazdu to 25 km/h.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania we wszystkich małych pojazdach elektrycznych, zwłaszcza w samochodach osobowych i małych dostawczych.
Jako napęd wykorzystany jest specjalny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PMSM) zintegrowany z jednobiegową przekładnią mechaniczną.
Silnik charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną w całym zakresie prędkości obrotowych ponadto cechuje się wysoką trwałością i niezawodnością.
Prędkość maksymalna pojazdu to 160 km/h.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania we wszystkich typach autobusów elektrycznych, zwłaszcza miejskich i podmiejskich.
Silnik SMwsK280M16 jest silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PMSM).
Silnik charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną w całym zakresie prędkości obrotowej, ponadto cechuje się wysoką trwałością i niezawodnością oraz wysokim momentem. Przystosowany do pracy z mostem o stałym przełożeniu.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania we wszystkich pojazdach elektrycznych, zwłaszcza samochodach osobowych i dostawczych o ładowności do 600 kg.
Silnik SMwsg132-M6B jest silnikiem synchronicznym z magnesem trwałymi [PMSM].
Napęd charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną w całym zakresie prędkości obrotowych ponadto cechuje się wysoką trwałością i niezawodnością.
Układ napędowy przeznaczony jest do stosowania w pojazdach dostawczych z napędem elektrycznym o DMC do 3.5t.
Silnik SMwsg132-L6C jest silnikiem synchronicznym z magnesem trwałymi (PMSM).
Napęd charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną w całym zakresie prędkości obrotowych ponadto cechuje się wysoką trwałością i niezawodnością.
Nasze silniki znajdują zastosowanie również w jednostkach pływających takich jak:
Uniwersalny silnik do napędu małych łodzi przystosowany do zasilania z 24 V oraz napędzania śruby bez dodatkowych przekładni.
Ciche i lekkie silniki wykorzystano do napędzania łodzi pasażerskich obsługujących Trasę Wodną w Sztolni Królowa Luiza w Zabrzu, gdzie podziemny spływ przebiega przez 1100 metrów unikatowych historycznych wyrobisk.
Do napędu katamaranu pasażerskiego, zwodowanego na jeziorze Śląska Harta w Czechach, użyto dwóch niezależnych silników synchronicznych z magnesami trwałymi.
Każdy z silników wyposażony jest w oddzielny układ sterowania i służy jako bezpośredni napęd pojedynczej śruby okrętowej. może również w pełni samodzielnie napędzać jednostkę pływającą.
Również w jednostkach latających nasze silniki sprawdzają się doskonale i zostały zamontowane, np. w:
Paralotnia plecakowa z napędem elektrycznym [PPG] daje możliwość startu paralotnią z płaskiego terenu [np. łąka].
Elektryczny napęd można wyłączyć podczas lotu i paralotnia może latać z wykorzystaniem ruchów powietrza termicznego. W przypadku pogorszenia się warunków powodujących konieczność lądowania w przygodnym miejscu, można kontynuować lot z wykorzystaniem napędu elektrycznego oraz bezpiecznie wylądować na lądowisku.
Czas lotu przy ciągłym wykorzystaniu napędu elektrycznego to około 25 minut.
Paralotnia wózkowa z napędem elektrycznym [PPGG] umożliwia start paralotnią z dowolnego płaskiego terenu.
Elektryczny napęd dysponuje wystarczającym ciągiem dla startu dwóch osób z płaskiego startowiska (np. łąka].
Jako napęd wykorzystany został specjalny lotniczy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PMSM IPM].
Maksymalny ciąg statyczny napędu 120 kG.
Silnik LEMoK 300 opracowany został z przeznaczeniem do zastosowania w aplikacjach lotniczych.
Silnik rozwija moc 90 kW dla prędkości obrotowej 3500 obr/min i waży jedynie 18.3 kg.
Z powodzeniem może być wykorzystywany jako samodzielny napęd lub jeden z kilku silników napędowych w lekkich i ultralekkich statkach powietrznych. W podstawowej wersji silnik przystosowany jest do zasilania poprzez kontroler z napięcia 375 VDC, jednakże istnieje możliwość dostosowania również do innych poziomów napięcia zasilania.
Napędy elektryczne znajdują z powodzeniem zastosowanie również w przemyśle obronnym.
Przeznaczenie:
Obrót wieżyczki oraz stabilizacja systemu celowniczego w czołgach Leopard wersji 2A4 oraz wersji 2A5 (na mocy polonizacji wyrobu).
Przeznaczenie:
Napęd pomp paliwowych lub wytwarzanie początkowego ciśnienia wejściowego w helikopterach różnego typu.
Przeznaczenie:
Zasilanie urządzeń bojowych, typu wyrzutnie i itp.
Przeznaczenie:
Schładzanie spalin w opancerzonym pojeździe bojowym „Anders”. (silniki indukcyjne klatkowe typu Sg160XS-4).
Przeznaczenie:
Napęd automatu załadowania armaty: silniki BLDC oraz sterowanie (dla czołgów typu PT-91 i T-72M).
Przeznaczenie:
Okręty wojenne, np.: niszczyciele min. (silnik o bardzo niskiej emisyjności pola magnetycznego: < 50 nT w odległości 2 m od osi wału oraz bardzo dużej wytrzymałości mechanicznej)